Onderwijskwaliteit

Een goede kwaliteitscultuur omvat alle activiteiten en maatregelen waarmee de school cyclisch de onderwijskwaliteit bewaakt en verbetert . Het betekent dat we de ‘goede dingen nog beter proberen te doen’. Daarom stellen we onszelf op de Troubadour jaarlijks een aantal vragen:

• Doen we de goede dingen?
  • Doen we de goede dingen goed?
  • Wat vinden anderen daarvan?
  • Hoe weten we dat?
  • Wat is vervolgens ons verbeterplan?

Adequate instrumenten en een heldere plannings- en beleidscyclus zijn hiervoor heel belangrijk. Kwaliteit mag geen toeval zijn. Daarom is systematisch werken aan de kwaliteit van de Troubadour noodzakelijk. Dat betekent: het juiste beleid formuleren, de juiste handelingen verrichten en op de goede manier evalueren en vervolgstappen bedenken.

Dat is kwaliteitszorg: het geheel van samenhangend beleid, concrete doelstellingen en goed management om de benodigde acties en controles uit te voeren waarmee we de gewenste kwaliteit systematisch levert en waarmee de school die kwaliteit ook continu kan verbeteren.

De volgende indicatoren geven ons richting bij het vormgeven aan de zorg voor kwaliteit:

• De school heeft inzicht in de eigen uitgangssituatie.
  • De school heeft haar doelen geformuleerd.
  • De school evalueert systematisch de kwaliteit van haar opbrengsten en van het onderwijs en leren.
  • De school werkt gericht aan verbetering van de kwaliteit van haar onderwijs.
  • De school legt verantwoording af aan belanghebbenden over de gerealiseerde onderwijskwaliteit.
  • De zorg voor kwaliteit is systematisch volgens de PDCA cyclus.

Welke instrumenten gebruiken we om de kwaliteit van ons onderwijs te meten?

• Ieder schooljaar wordt aan ouders, leerkrachten, leerlingen en schoolleider een vragenlijst (WMK) uitgezet om de tevredenheid en kwaliteit van het onderwijs te meten. Deze vragenlijst wordt gebenchmarkt met alles scholen van ons bestuur: SKPO. Het is mogelijk om als ouder de resultaten van het onderzoek in te zien.
  • De leeropbrengsten van onze leerlingen worden cyclisch getoetst met methodeafhankelijke en methodeonafhankelijke toetsen. Zie hiervoor ook het hoofdstuk ‘De resultaten van ons onderwijs.’ Tijdens resultaat- en leerlingbesprekingen worden deze resultaten geanalyseerd, geïnterpreteerd en worden er vervolgacties bepaald.
  • De jaarplannen worden 2x per jaar geëvalueerd. Daarnaast heeft ieder leerteam een werkdocument waarin zij monitoren en de voortgang noteren.
  • We nemen jaarlijks een vragenlijst ‘sociale veiligheid’ af bij de leerlingen in groep 7 en 8. Tijdens leerlingbesprekingen worden deze resultaten geanalyseerd, geïnterpreteerd en worden er vervolgacties bepaald.
  • Naast de interne kwaliteitszorg monitort ook ons bestuur en de onderwijsinspectie de kwaliteit van het onderwijs op de Troubadour.